MUFFIN



Jag vettefan om muffinsen ska se ut sådär, men de blev ju inte brända iallafall. Och det är ju en vinst för mig. Har inte smakat dem än, borde nog göra det innan jag bjuder min handledare. Jag menar, det är ju jag som har bakat.. även om de ser saftiga ut så kanske de smakar helvete. Jag har alltid otur med matlagning och bakning, jag har för mig att jag hade IG varning i hemkunskap i högstadiet. Någon hemmafru lär jag nog iallafall aldrig bli.

De är iallafall riktigt goda om man lyckas ( vilket inte är särskilt svårt egentligen). Här har ni receptet:


Äppelmuffins med havretopping


200 g smör
3 dl socker
3 ägg
1 dl vatten
4 ½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 äpplen i tunna klyftor
Socker
Kanel


Topping :


75 g smör
3/4 dl strösocker
2 dl havregryn


Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Blanda ner vattnet och mjölet blandat med bakpulver. Fyll muffinsformar till hälften med smet. Doppa äppelklyftorna i kanel blandat med lite socker. Stick ned ett par klyftor i vraje form . Strö på toppingen. Grädda i mitten av ugnen i 200 *c i ca 25 minuter.


Topping: smält smör , blanda i socker och havregryn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0