WEEKEND I STORSTADEN

Då var min lilla weekend i hufvudstaden över. Det har varit trevligt, jag och mamma bråkade nästan inte alls.

Gårdagen började med att vi åkte till Söder för att leta på en veggorestaurang ( Chutney ). På vägen dit så var vi tvugna att traska förbi en teater , vad den nu heter , där det var premiär för Sune musikalen. Det hade ju inte jag någon aning om, så jag trängde mig igenom folkmassan utanför teatern så gott jag kunde. Tills jag stötte på Fredde Granberg, då förstod jag att det var festligheter på gång. Då fick jag panik eftersom det säkert skulle komma autografjägare när det var så kändistätt där, och det betydde ju ännu fler människor att ta sig förbi. Så jag ökade takten och malde fram genom barnen och helt plötsligt hör jag en massa kameraklickar och folk som ropar Hasse. Tittar åt höger där fem fotografer och en filmkamera står, tittar åt vänster och upptäcker att jag är påväg att stjäla rampljuset av självaste Hasse Aro på den röda mattan där han står och poserar med sina avkommor.

Till slut så tog vi oss förbi och kunde avnjuta jättegod veggomat på Chutney, och mamma slog till på vegansk mat.


Efter maten gick vi upp mot Götgatan, där jag införskaffade mig ett par nya plagg och även träffade på Anna som hade blivit meddragen till Götgatans alla musikaffärer av sina hc-vänner. Sedan fortsatte jag och min kära mor ned mot Hötorget för att leta efter en fin , beige väska som rymmer ett par skolböcker ( helst med axelband ( TIPS !! ) ). Vi hittade ingen. Så vi gick tillbaka till vårat femstjärniga lyxhotell för att ladda upp oss inför kvällen, genom att halvsova framför kassa repriser. När vi blev alltför rastlösa så åkte vi till Cirkus ( 1,5 timme innan showen började... ). Tog en öl och satte oss i champangebaren och jag har aldrig varit med om en sådan tryckt stämning. Det fanns två bord i rummet, som båda var upptagna. Ena av två par som var lite onyktra och hade en häftig diskussion om att de skulle börja röka för att sluta snusa. I hörnet längst ned stod ett snustorrt par som gav mig stora ögon och synade mig uppifrån och ned när jag och mamma kom in i rummet och tog plats i soffan. Och det fortsatte hon med att göra tills de gick därifrån.

Usch, jag hatar sånt där, jag vettefan vad det var som var som gjorde mig så intressant. Jag bryr mig inte om det var bra eller dåligt, men man måste väl ändå känna när det är dags att kanske titta åt ett annat håll. Jag hatar när folk stirrar på mig, och som sagt jag skiter i om det är för att de finner mig attraktiv eller raka motsatsen. Man stirrar helt enkelt inte. Det är lika fult som att peka tycker jag.

Detta är en av anledningarna till att jag hatar att vara ute bland mycket folk på sådana tillställningar.


Allt fler människor började strömma in och fullare och fullare blev de på sina fem-procentiga bärs. Jag förstår mig inte på vuxna, jag ska inte dra alla över en kam. Men de som går på tillställningar som teater , ståupp show eller bara en lugn konsert och super sig full innan det ens har börjat. Är inte vitsen att man går ut på krogen efteråt och super sig full om det nu är fyllan man vill uppnå. Och så tar man ett glas vin eller en öl innan showen bara.

Och de ska klaga på ungdomar och deras alkoholvanor. Det satt ett gäng på andra våningen som skrek och tjoade värre än studenter efter barrundan. Och ingen av dem var knappast under trettio.


Showen började väl sisådär, jag hade väl för höga förväntningar av alla tre. Uggla efter att han underhållit mig med 'Var fan är mitt band' ett par kvällar i somras , och Ulvesson efter bla Segemyhr och farbror Bosse och så Rheborg , en av mina favoritkomiker helt enkelt. Visserligen så var det väl rätt så lama skämt i början och kvinnan bredvid mig garvade åt allting. Precis allting , roligt eller ej.

Det var ju en revy, så det var en massa annat än bara ståupp komik, dansare och akrobater, vilket jag tyckte var smått tråkigt. Men det visade sig att det fanns en anledning till ett av akrobatnumren senasre i showen. Rheborg och Ulvesson klämde nämligen i sig akrobaternas trikåer och Ulvesson fick såklart vara tjejen med lång , blond peruk och så slaktade de numret med tygslamsorna. Det var nog kvällens längsta garv. De flesta garven stod faktiskt Ulvesson för , när han klädde ut sig till kvinna ännu en gång och hoppsade runt i högklackat och kortkort klänning.

Inte skulle jag ge showen toppbetyg, men fyra av fem toasters får den nog iallafall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0