FILMKUNSKAP.

Nu sitter jag och nöter filmkunskapen igen. Efter att ha läst igenom de bestämda sidorna i boken ett x antal gånger så har jag gått över till att kolla igenom alla gamla filmer som vi sett. Eftersom det tydligen ska vara bilder med på provet och då ska man kunna titel och regissör.
Bla dessa..


BRÖDERNA LUMIÉREs första filmer
Om ni ser på det här klippet så kan vi skryta om att ni sett de allra första filmerna.

 

DEN ANDALUSISKA HUNDEN
( Bunuel )
Kolla åtmintsone tills de skär ur henne ögat..



GULD FEBER
 ( Herr Charlie Chaplin såklart )
 

DR CALIGARI
( Robert Wiene )



Det kanske verkar väldigt tråkigt att sitta fem timmar i veckan och kolla på hundra år gamla filmer , men det är faktiskt väldigt intressant. Okej, jag kanske inte fann det speciellt givande att sitta tre timmar i streck och se på De sju samurajerna från 1954, men jag är glad att jag sett den, eller tagit mig igenom alla överdramatiska skrik och tårar.
Hursom.. är man det minsta intresserad av film så tycker jag att man ska välja den kursen om man har möjlighet.

Kommentarer
Postat av: fridzzz

gud vilket vidrigt klipp!

2008-10-22 @ 20:23:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0