Tallinn

Det var en trevlig liten tripp till Tallinn. Jag trodde att jag hade blivit så paranoid och skraj att jag tillochmed skulle vara rädd för att åka båt. Men ikke. Sedan så störde jag mig oerhört på hur båten vibrerade/skakade när de skulle in vid Mariehamn. Slår vad om att alla som hade sex just då fick sitt livs orgasm.
Sedan övergick vibrationerna till något som säkert kunde liknas vid en jordbävning. Så jag fick inte en blund på nästan hela natten. Men jag var iallafall inte rädd som min kära mor var, hon berättade att hon låg och tänkte på Estonia hela natten. Visserligen gick det höga vågor eftersom det var regn och blåst.


Dagen i Tallinn började med en tvåtimmars guidad tur, först en timme i buss och sedan skulle vi gå runt staden för att se på kyrkor osv. Jag lyssnade inte så noga. Sightseeing är inte riktigt min grej, jag gjorde det mest för att päronen ville det och för att göra mamma nöjd.
Vi stannade till vid ett ställe där en jävla massa människor från Estland sjunger vart fjärde år om jag minns rätt. Jag spenderade den mesta tiden på toaletten vid det första stoppet. Men jag han iallafall med att förnedra min käre far litegrann :)



Efter det började fotvandringen, och visst var det en fin liten stad, men jag var helt ointresserad av alla kyrkor som guiden ville visa för oss. Jag väntade bara på att turen skulle ta slut så jag kunde få kika i affärerna , marknaden, ciggstånden och Rimiaffärerna med billig sprit.
Fast det var inte så speciellt mer än att de hade alkoholen i vanliga mataffärer och speciella stånd för cigaretter och dessutom så var de billigare på båten än i staden. Ett par jätte söta stickade sockor och vantar fick jag med mig hem iallafall. Och en pytteliten flaska jäger som jag ska kalasa på ikväll.







Det var en riktigt mysig stad , men kanske lite för liten för mig. Kan inte påstå att jag tänker resa dit igen, eftersom man åker på sådana kryssningar för taxfree sprit och tobak så åker jag hellre till Helsingfors och får ett par timmars shopping istället för att trampa omkring i Tallinn. Men det var en jätte trevlig resa.

Igår kväll åt vi jättegod middag. De hade inte så många vegetariska alternativ, faktiskt två olika rätter och en av dem var en förrätt så det var inte jätte svårt att bestämma sig. Men det var nog det bästa jag någonsin ätit på en retaurang efter jag blivit vegetarian. Första gången på länge jag blivit så mätt att jag fått ont i magen och ändå velat äta upp det som blev kvar på tallriken. 
Efter middagen skulle vi leta på kareokebaren men de enda vi fann där var ett gammalt par som tog en kopp kaffe så det slutade på båtens nattklubb istället, där vi drack ett par drinkar.
Eftersom det är så sent på sommaren så var majoriteten pensionärer , singelkvinnor och ungkarlar. Och jag kan verkligen inte se så stor skillnad på ungdomsfylla och på fruntimmefylla. De är lika stojiga och töntiga. Förhoppningsvis så far inte 40 plussarna omkring på toaletter och kastar upp middagen, men annars så fanns där inte en sådan stor skillnad. Jag och pappa underhöll oss genom att lyssna på alla överförfriskade fruntimmer under våra rökpauser, otroligt underhållande ska jag tala om.

Nu ska jag ta mig en snabb tupplur och sedan ska jag åka ned till Boulognerfesten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0